Ahogyan arról nemrég a Google is beszámolt, Európában elsők között Magyarországon bevezették az autós forgalomfigyelő réteget a Google Maps szolgáltatáshoz. Bár a blog eddig kizárólag olyan oldalakkal foglalkozott, amik egy mobilos böngészőből is elérhetők, ezúttal kivételt tettem.

Ennek oka egyrészt az, hogy mivel a Google Maps lényegében minden mobilos platformra elkészült, hívhatjuk akár platformfüggetlennek is. Másrészt mivel a szolgáltatás alapja a közösség, minden használónak elemi érdeke, hogy a rendszert minél többen használják.

http://maps.google.com/

A közösségi forgalomfigyelés nem új keletű találmány, több ilyen szolgáltatás létezik Magyarországon is. Ezek legfőbb hátránya, hogy csak bizonyos, a készítők által preferált platformokon futnak valamint az, hogy csak korlátozott erőforrások állnak a fejlesztők rendelkezésére. Jómagam a Jitti-t használom és nagyon elégedett vagyok vele. Részletes és Windows Mobile-ra letölthető a térképek, vezetés közben is könnyen kezelhető felület, lehetőség a balesetek és egyéb akadályok gyors bejelentésére és még sorolhatnám. Azonban jelenleg csak két mobilos platformra elérhető, ráadásul Iphone-on még a térképek sem letölthetőek.
  A Google Maps Forgalom rétege ehhez képest elég fapadosnak tűnik. Igaz, a Google Maps esetében nem egy speciális, a forgalom figyelésére készült alkalmazásról beszélünk, hanem csak egy új rétegről a már régóta létező térképszolgáltatáshoz. Ennek pedig megvannak a maga előnyei és hátrányai.

Camelot! Camelot!

   A program egyik előnye az, hogy a Google tulajdona. A Google pedig képes annyi pénzt beleölni ennek a fejlesztésébe vagy működtetésébe, amennyit csak akar. A hivatalos kommunikáció szerint már most is több-ezer autó szolgáltat adatot a Maps-nek, bár a forgalmi adatokat elnézve ez inkább még csak egy kommunikációs fogás. Mert egy ilyen flotta mellett elképzelhetetlen lenne, hogy délután 5-kor például a Margit hídról nincs adat.
  Ennél is fontosabb előny, hogy a réteg a Maps szolgáltatás részeként üzemel, így a forgalomfigyelés mellett kihasználható a többi szolgáltatás is. Ilyen például az útvonaltervezés, ami a forgalomfigyeléssel együtt egész jó kis párost alkot. Sajnos az útvonal megtervezésénél a forgalmat jelenleg nem veszi figyelembe, sőt jelenleg még a folyamatos navigáció sem működik. Valamint nem működik az útvonaltervezés tömegközlekedéssel menüpont sem.
  A Buzz(vagy magyarul Zümm) réteg bekapcsolásával rövid üzenetek jeleníthetőek meg, amik remekül használhatók "hatalmas a dugó errefelé, mindenki kerülje el!" vagy hasonló üzenetek közvetítésére, akár egy fotó kíséretében is. Ezt a GPS pozíció alapján automatikusan ki is helyezi. Ez remekül használható akkor, ha valaki más vezet, vagy ha akkora a dugó, hogy van idő gépelni. Egyéb esetben viszont mire az ember begépeli a szöveget és elküldi, vagy már rég elhagyta a helyszínt vagy belecsattant az előtte haladóba.
  A Mapsban lehetőség van saját POI-k hozzáadására is a saját térképek menüpont segítségével. Én ezt arra használtam, hogy a PoiPlaza-ról .kml-ben letöltött fix traffipax információkat hozzáraktam a saját Google accountomhoz, így menet közben a mobilomról is elérhetővé vált ez a réteg. Sajnos csak mint sima POI, RL-50 meg hasonló nevekkel, de ez is több, mint a semmi.

 Á, csak egy makett!

  Ami miatt mégsem leszek Google Maps fan, az a figyelt utak mennyisége. A Maps ugyanis kizárólag a főutakat figyeli, a többiről nem szolgáltat információt, akárhányan is járnak rajta. Ezzel viszont ki is herélték a szolgáltatást. Hiszen ezekben a programokban pont az a lényeg, hogy ha látszik, hogy a főúton dugó van, de a vele párhuzamos nem főúton nincs, akkor el lehet gondolkodni a kerülőn. Így azonban hiába látszik, hogy dugó van, a program nem nyújt alternatívát. Tovább rontja a helyzetet, hogy a Budapesten sok olyan, a Maps által nem mért út van, ahonnan nagyon jól jönne a forgalmi adat. Nincs benne például a budai Fő utca, se a Csalogány utca se semelyik, dugóra erősen hajlamos út a környéken, leszámítva persze a körutat.
  Nincsenek továbbá letölthető térképek sem. Igaz, a cache-ben tárolt térképeket már nem tölti le újra, ami hasznos, ha nagyjából ugyanazt az útvonalat járja be az ember nap mint nap. Nekem 1 hét használat kb. 10MB letöltést generált, emiből 6MB-nyi adatot a cache-ben el is tárolt.
  Beállítási lehetőséget is alig találni a Maps-ben. Nem lehet például beállítani, hogy mennyire friss adatokra vagyunk kíváncsiak. Reggel 8 órakor egy 7 órai forgalmi információ már semmit sem ér. Nem lehet tudni, az adatok mennyi idő után kerülnek ki a rendszerből. 
  A Google Maps Forgalom rétegével egy alapjában véve egy nagyon jó kezdeményezést karolt fel a Google, azonban jelenleg érzésem szerint erőteljesen béta állapotban van a dolog. Ettől függetlenül érdemes kipróbálni még azoknak is, akik jelenleg egy másik ilyen programot használnak, mert ha kinövi a gyerekbetegségeit, komoly szereplővé válhat. Aki pedig nem használ ilyet annak szinte kötelező!

 

süti beállítások módosítása